maanantai 28. heinäkuuta 2014

Lemonade

Nyt mennään aika ruokapainotteisesti tässä blogissa.. Olen jotenkin kummasti innostunut leimomisesta ja varsinkin kesäherkuista.


Pari kertaa näillä helteillä olen tehnyt lemonadea, siis sitä sitruunoista tehtyä mehua. On muuten hyvää, vaikka ihan vaivatta tämä ei synny, varsinkin kun käsin joutuu sitruunat puristamaan.






Olen havainnut hyväksi sellaisen reseptin, missä sokeri liuotetaan ensin kuumaan veteen, näin siinä ei kulu niin kauaakaan. Lisäksi tässä on helpot suhteet muistaa. Vähän kuin tekisi kakkua, kun samassa suhteessa laitetaan sitruunamehua, kuuma vettä ja sokeria.



Halutessasi tarjoiluun jääpaloja ja sitruunaviipaleita.

Itse olen tehnyt pieniä satseja kerrallaan, niin ei tarvitse säilöä sitten. Olen käyttänyt vain yhden sitruunan, siitä tulee mehua noin 1 dl, ja tällä määrällä olemme saaneet lasilliset tai vähä reilut valmista juomaa, riippuen vähän sitruunan koosta. Purista siis sitruunan mehu, ja itse tykkään hitusista ja olen laitanut ne mitä siihen puristimeen jää, ja mittaa mehun määrä.
Keitä vettä. Olen käytänyt noin 80 C, kun en kiehuvaa ole lasiin viitsinyt laittaa, ja ihan hyvin sulaa sokeri joukkoon. Mittaa vettä saman verran kuin sitruunamehua tuli.

Sokeria en ole laittanut läheskään niin paljoa kuin alkuperäisessä ohjeessa on sanottu. Ohjeen mukaan siis sokeria tulee yhtä paljon kuin sitruunamehuakin, mutta tämä on mielestäni liian makeaa. Olen laittanut sokeria alle puolet siitä määrästä mitä kuuluisi.

Sekoita kuuma vesi ja sokeri, niin kauan että sokeri on sulanut veteen. Lisää joukkoon sitruunamehu. Lisää kylmää vettä kolme-neljä kertaa niin paljon kuin sitruunamehua on.

Jätä hetkeksi kylmenemään.


Oletteko te kokeilleet tehdä tätä raikasta sitruunajuomaa? Tykkäättekö?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti